Wczesne Wspomaganie Rozwoju -WWR

„Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie,
musicie dostrzec, że najwyższą jest radość pokonanej trudności,
osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy.
Radość tryumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania”.
Janusz Korczak
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU -WWRWczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka - są to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością, od chwili jej wykrycia do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, to także – pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania. Zajęcia realizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka i są nieodpłatne.Na zajęcia Wczesnego Wspomagania Dzieci -WWR przyjmowane są dzieci na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wydawanej przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną.Zajęcia rozpoczynają się po wcześniejszych konsultacjach ze specjalistami pracującymiw zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju. W skład zespołu specjalistów wchodzą: pedagog posiadający kwalifikację do pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami (pedagog specjalny, terapeuta widzenia, terapeuta słuchu), psycholog, logopeda, rehabilitant, terapeuta integracji sensorycznej.Zajęcia odbywają się na terenie przedszkola w dostosowanych gabinetach i salach terapeutycznych w czasie dostosowanym do potrzeb i indywidualnych możliwości dziecka.Celem zajęć z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju jest przede wszystkim:
- pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka,
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych dziecka,
- zapobieganie pogłębianiu się nieprawidłowości rozwojowych,
- pomoc dziecku w wykorzystaniu jego potencjału rozwojowego,
- pomoc dziecku w osiąganiu coraz większej samodzielności,
- dostarczanie rodzicom wsparcia i praca nad procesem akceptacji dziecka,
- pomoc rodzicom w coraz pełniejszym osiąganiu poczucia kompetencji rodzicielskich,
- rozwijanie w rodzicach umiejętności dobrego komunikowania się z dzieckiem,
- pomoc rodzicom we właściwym doborze form stymulacji dziecka.
Do zadań zespołu należy w szczególności:
- ustalenie kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka:
- nawiązanie współpracy z:
- przedszkolem (oddziałem przedszkolnym lub innym podmiotem), do którego uczęszcza dziecko i jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka
- podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności
- ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb
- opracowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem,
- ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmianw programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.Dokumentacja zajęć WWR obejmuje:
- opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaną przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną,
- karty obserwacji dziecka zawierające ocenę sprawności dziecka dokonaną przez zespół specjalistów pracujących z dzieckiem oraz ocenę postępów i trudności w funkcjonowaniu dziecka - karty ukazują przebieg rozwoju dziecka i skuteczność podjętych oddziaływań,
- dziennik zajęć WWR potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem,
- kartę informacyjną (dane dziecka, rodziców, kontakt itp.),
- kwestionariusz informacji o dziecku (wypełniany przez rodziców),
- oświadczenie zgody na przetwarzanie danych osobowych uczestnika WWR w zakresie jego wizerunku,
- zgoda rodziców/opiekunów prawnych na objęcie dziecka zajęciami z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju.